Choroby

Mechanika

Choroby w mechanice gry są traktowane w bardzo podobny sposób jak trucizny. Kontakt z zarazkami może nastapić poprzez spożycie skażonego pokarmu lub napoju, kontakt fizyczny z osobą zarażoną, zarażenie drogą kropelkową, lub ugryzienie przez istotę roznoszącą zarazki. Niektóre środowiska (bagna, dżungle) są szczególnie niebezpieczne pod względem chorób dla Dawców Imion.

Zaraz po kontakcie z czynnikiem chorobotwórczym postać musi wykonać test odporności. Jest to test Wytrzymałości vs Obrona Magiczna choroby. Dopiero nieudany test oznacza że choroba pokonała system immunologiczny i zaczyna się namnażac (czas zadziałania - onset time). W tym czasie, aż do pełnego wystąpienia choroby mogą pojawiać się różne symptomy u zarażonego.

Postać może powtórzyć test Wytrzymałości jeszcze dwukrotnie. Po raz pierwszy - gdy upłynie czas zadziałania. Po raz drugi - w połowie czasu choroby (duration time). Udany którykolwiek z tych testów oznacza, że postać samoistnie pokonała chorobę (PO upłynięciu pełnego czasu choroby - duration time). Jeśli żaden z nich się nie powiódł, choroba może przyjąć fatalne skutki (jeśli jest śmiertelna - postać może umrzeć).

3 czynniki mają znaczenie w mechanice chorób: efekt, czas zadziałania (onset time) i czas choroby (duration time). Poza tym kilka innych współczynników ma również znaczenie. Obrona Magiczna choroby - jest trudnością jej usunięcia/neutralizacji przez magiczne działania (zaklęcia, zdolności lub magiczne przedmioty). Stopień efektu choroby - jest używany do testów efektu choroby (zależnie od charakterystyki efektu)

Leczenie chorób

Choroby mogą być leczone ziołami, medycyną (umiejętność: Medyk/Phisician), lub magią.

Specyficzne zioła, które np neutralizują trucizny, mogą mieć lecznicze właściwości wobec chorób których efekty są podobne do trucizn Takie zioła zapewniają dodatkowy test Wytrzymałości, albo bonus do testu Wytrzymałości. Magiczne działania mogą całkowicie usunąć objawy i przyczyny choroby - jeśli są zastosowane prawidłowo.

Efekty Chorób
  • Osłabienie

Porównaj wynik testu efektu choroby ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji przez liczbę dni równą wynikowi testu. Uwaga: specyficzne choroby mogą mieć zupełnie inny rodzaj osłabiającego efektu

  • Śmierć

Taka choroba zabijają od razu ofiarę po tym jak w pełni się rozwinie, a chory nie otrzyma stosownej kuracji.

Czas zadziałania

Określa czas w jakim po kontakcie z chorobą zacznie ona wywierać swój wpływ na organizm ofiary

Czas choroby

Okresla jak długo efekt choroby będzie się utrzymywał.

Przykłady chorób

Kościana dżuma

Typ: Osłabiająca.
OM: 6
Czas zadziałania: 2-3 dni
Stopień Efektu Choroby 9
Czas choroby: 3-4 tygodnie

Pierwsze objawy to niewielka gorączka, apatia i ból stawów. Rozwój choroby przebiega gwałtowanie i charakteryzuje się wzrostem gorączki, stanem zmęczenia i rozmiękczeniem stawów (uczucie gumowatości pod dotykiem). W ostrych przypadkach stawy i kości chorego tak się osłabiają, że nie może on normalnie funkcjonować, stać, chodzić, podnosić czy trzymać przedmiotów. Choroba nie jest śmiertelna i mija samoistnie po kilku tygodniach, nawet jeśli chory był nieleczony. Jednakże może mieć fatalne skutki, jeśli chory w czasie jej trwania nie ma znikąd pomocy. Potrzeba przynajmniej tygodnia odpoczynku i dobrego jedzenia by wrócić do jako takiej funkcjonalności.

Efekt: Na początku każdego tygodnia choroby, porównaj wynik testu efektu trucizny ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji (ale tylko akcji fyzycznych) przez liczbę dni równą wynikowi testu. Jeśli kara (w sumie) jest większa od stopnia Siły czy Zręczności postaci - jest ona niezdolna do samodzielnego poruszania się czy choćby stania. Po upływie czasu choroby kary są zmniejszane 1 pkt na dzień pełnego wypoczynku i dobrego jedzenia.

zasady/choroby.txt · ostatnio zmienione: 2019/07/11 14:36 przez gerion
[unknown link type]Do góry
Magus RPG