Lalka została najprawdopodobniej wyniesiona ze wszystkimi skarbami, z ładowni starożytnych galeonów Throalu. Podczas wyprawy do zaginionej osady Shogotham, 8 dnia Doddul 1507 TH, adepci odnaleźli ten skarb zgromadzony przez wodza klanu ogrów - Balagoga. Pokonując Horrora i umożliwiając odzyskanie starożytnych, bojowych okrętów, za zgodą księcia Nedena weszli w posiadanie tych magicznych przedmiotów.
Upleciona z wonnych, suszonych wodorostów laleczka wielkości 5 cali. Wyobraża postać zbliżoną do wietrzniaka o motylich skrzydłach. Lalka ubrana w jedwabne, kolorowe szaty.
Przedmiot ten zbadał Abgar Mizumi, czarodziej z Throalu, szwagier Gorta Mefraha. „- Oj Kiro, to prawdziwy rarytas! Uśpiony, magiczny chowaniec! Miałem wyjątkowe szczęście badając jego właściwości. Udało mi się od razu odkryć wszystkie tajniki i wskazówki. Będziesz miał z tym weselsze życie, tak sądzę. A i jak już obudzisz świadomość Chowańca, przyjdź z nim do mnie. Chętnie sobie pogawędzę…”
Wiedzę o lalce odkrył archiwista Gungir, stary przyjaciel Kiro, który spędził blisko 2 miesiące na badaniach o tym niezwykłym przedmiocie: „ Nie będę cię zanudzał, tym co czytałem i czego szukałem. W każdym razie praca była pasjonująca i mogę powiedzieć, że jestem prawie ekspertem w dziedzinie animowanych magicznie istotek. Otóż tę laleczkę wieki temu stworzył niejaki Chikri Pandalon V'strimon. Słynny mistrz żywiołów Domu Trzcin, który długie lata przed Pogromem doradzał ówczesnej Shivalahali. Nie pytaj mnie jak na to wpadłem, bo w istocie był to przypadek który zaważył o całym odkryciu. Stworzył on kilka takich laleczek, każda na obraz postaci z innej rasy. Ta, wietrzniak, zwała się - przynajmniej wedle kronik - Awandry i była ostatnią z serii, którą wykonał. Powiadają, że zaczął od trolla, i nie był to raczej przyjemny dla oka widok. A były to czasy, gdy przedmioty-matryce zaczęto stosować coraz częściej, jako że filtrowanie astralnej energii przez szaty maga, najczęściej kończyło się naznaczeniem, albo sprowadzeniem bestii wprost w miejsce rzucającego czar. Wodorosty, które jak widzisz mimo setek lat, nie wyschły na proszek, ani nie straciły wonności, pochodzą z jeziora Ban. To w nich zawarta jest esencja magii tej lalki. Oto i cała wiedza. Tutaj - proszę - masz wyciąg i notatki, jakie sporządziłem szukając wśród wielu zwojów i ksiąg. Zachowaj sobie i przestudiuj, łatwiej będzie ci zrozumieć magię w tym zawartą…
Maksymalna liczba wątków: 2
Obrona magiczna: 15
1 poziom dostrojenia
Koszt:300
1 Tajnik:
Wskazówka:
- Ile poziomów wątka zawiera przedmiot? (7 poziomów)
- Czy wiąże się z nim wykonanie jakiegoś czynu? (Tak)
Wiedza:
- Imię przedmiotu - Awandry
Efekt: Przemawiając do laleczki jaj imieniem budzi się zaklętą w niej zwykłą matrycę na zaklęcia. Poziom tej matrycy równy jest poziomowi utkanego wątka.
2 poziom dostrojenia
Koszt:500
Tajnik: Brak
Efekt: Podwyższając utkany wątek, tworzy się drugą zwykłą matrycę zawartą we wzorcu laleczki. Oba poziomy matryc są równe poziomowi dostrojenia (2)
3 poziom dostrojenia
Koszt:800
2 Tajnik:
Wskazówka:
- Należy poznać Imię twórcy laleczki
Wiedza:
- Imię twórcy tarczy - Chikri Pandalon V'strimon, mistrz żywiołów z Domu Trzcin
Efekt: Jedna z matryc, zasilona magiczną energią wątka staje się Ulepszoną matrycą. Od tej chwili laleczka zawiera w sobie 1 matrycę zwykłą (poz 3) i 1 matrycę ulepszoną (poz 3)
4 poziom dostrojenia
Koszt:1300
Tajnik: Brak
Efekt: Obie matryce stają się Ulepszone (poz 4)
5 poziom dostrojenia
Koszt:2100
Tajnik: Brak
Czyn: Należy dokonać rytuału Ponownego Nazwania. Magia krwi animuje Chowańca na rok i 1 dzień. Mag upuszcza 6 kropel krwi (1 obrażenie od magii krwi) i nazywa lalkę. Efekt animacji można przedluzyć podobnym rytuałem po roku, bez konieczności zmiany Imienia lalki.
Efekt: Lalka staje się ożywionym Chowańcem z własną osobowością i inteligencją.
6 poziom dostrojenia
Koszt:3400
Tajnik: Brak
Efekt: Matryce umieszczone w chowańcu stają się Pancerne (obie poz 6)
7 poziom dostrojenia
Koszt:5500
3.Tajnik: Należy się dowiedzieć skąd pochodzą materiały z jakich wykonano Chowańca, - wodorosty z jeziora Ban, zebrane przed Pogromem
Efekt: Rytuał magii krwi (1 obrażenie od magii krwi) zamienia jedną Pancerną Matrycę (poz 7) we Współdzieloną Matrycę (poz 7). Jest to odwracalne w dowolnym momencie identycznym rytuałem który leczy ranę od magii krwi. Współdzielona matryca może zawierać wzorce kilku zaklęć pod warunkiem że ich sumaryczny Krąg nie przekracza 7.
Charakterystyka Chowańca:
Zręczność: 3 (k6-1)
Siła: 2 (k6-2) (Carrying Capacity: 2,5 kg)
Wytrzymałość: 6 (k10)
Percepcja: 6 (k10)
Siła Woli: 5 (k8)
Charyzma: 5 (k8)
Inicjatywa: 3 (k6-1)
Obrona fizyczna: 3
Obrona magiczna: 8
Obrona społeczna: 7
Pancerz fizyczny: 1
Pancerz duchowy: 1
Akcje: 1
Próg życia: 54
Próg przytomności: -
Próg ran: 7
Testy zdrowienia (dzieli z Kiro): x2 (k6)
Zachowanie równowagi: 1(k6-3)
Moce:
Dwie matryce na zaklęcia
Ruch (prosta akcja w walce):
1m / runda - na ziemi
5m / runda - w powietrzu
30m / minutę, 1,8 mil/h, 16 mil / doba (maks) - wszystko w locie