Farram

Tekst jest wyciągiem z EDPT Book of Tomorrow vol 3 (Earthdawn Fanzine)

Historia

Przed Pogromem było to jedno z ważniejszych miast handlowych, również siedziba Aropagoi Trzech Węży, które kontrolowało handel na Iontos. Brzegi rzeki były żyzne i zamieszkiwało je sporo osad. T'skrangi miały monopol na handel. Spowodowało to konflikt z K'tenshin T'kambras i Skawianami. Wsparcie mieli w lokalnych społecznościach nie-t'skrangów znad Iontos. Skawianie potem ich też wspierali chcąc zasiać niezgodę i opór wobec większych Aropagoi. W końcu Vri'ouros uległo K'tenshinom, a ich lahala nigdy nie wróciła z z wizyty u Shivalahali K'tenshin. To był koniec aropagoi Trzech Węży.

Zaczął się dobry czas dla Farram, rynki się otwarły a opieka K'tenhsinów przyniosła efekty. Bogactwo pozwoliło na budowę kaeru, oddalonego nieco od rzecznego miasta. Zapieczętowano go w 1023TH. By zatrzeć ślady, zniszczyli miasto nim ukryli się w kaerze, by Horrorom było trudniej ich wytropić. Do 1040TH t'skrangi całkowicie zatarły ślady nim się pogrążyły w letargu (na dnie swoich osad, nie w kaerze), ale w Księdze Jutra został wpis o mieście Fallam.

W 1429 t'skrangi się przebudziły z letargu nietknięte. Kaer Farram nie miał tyle szczęścia. Znaleźli kaer pusty i otwarty. Nie było ciał. Kaer był zniszczony, w ruinie, pozawalany i częściowo zatopiony jak wiele kerów w Złoziemiach. Wysłany statek zwiadowczy przybył po tygodni z informacją o zniszczeniu wszystkich wiosek t'skrangów na Iontos i wszystkich osad nadrzecznych. Złoziemie objęły w posiadanie te tereny.

T'skrangi do czasu rewizyty Theran starały się odbudować handel na rzecze. Na ruinach miasta osadnicy zaczęli odbudowywać domostwa. Większość z nich to były krasnoludy i ludzie z Kaeru Hewdor, jednego z największych jaki przetrwał na Złoziemiach. Największa fala osadników dotarła zaraz po Wojnie Therańskiej, byli to głównie zbiegli niewolnicy, kupcy którzy utracili biznesy, czy też weterani pozbawieni dachu nad głową.

Po przebudzeniu Domu K'tenshin, Farram ponownie uznało się podległe t'skrangom. Odtąd Niall Naxos miał doglądać porządku w Farram. Wysiłki miasta w Wojnie z Therą były celowo jak najmniejsze, co budziło podejrzenia K'tenshinów. Gdy dotarł do nich Traktat o Wolnym Handlu, Farram ogłosiło niepodległość (choć nadal są partnerem biznesowym K'tenshinów). Byli wówczas drobnymi najemnikami dla t'skrangów a port był niewielkim miejscem transferowym.

Wkrótce wybudowano mury i refselenika wokół portu.

W dzisiejszych czasach Farram jest kupieckim miastem pełnym Dawców Imion. Dwa razy do roku odbywają się targi, po żniwach, kiedy rolnicy znad Tylonu odwiedzają miasteczko by sprzedać swoje plony. Przybywają tu również plemiona Dinnganich, by sprzedawać swe stada i wymieniać na trudno dostępne towary. Miasto słynie z jubilerów, rzemieślników i kuchni t'skrangów.

Miejsca

Stary Port - miejsce na rzecze, otoczone 6 wieżami t'skrangów i przycumowanymi parowcami Kompanii Handlowej Trzech Węży. Otoczone refselenika i chronione ognistymi działami.

W centrum miasta jest Wielkie Targowisko, do którego wiodą 4 najszersze ulice, trzy od bram miejskich i jedna z Doków.

Stara dzielnica - cześć miasta przyległa do Bramy Travarskiej. Wybudowana w całości przez ludność Kaeru Hewdor. Budynki są kamienne, dwu- i więcej kondygnacyjne. Wąskie, wysokie z szerokimi dachami i ogrodami ukrytymi na tyłach. Mieszka tu najbogatsza warstwa społeczna (kupcy, złotnicy, armatorzy). Uliczki są kręte i bardzo wąskie. Jest tu kilka znanych (i drogich) karczm i kilka sklepów.

Aleja Złotników w Starej dzielnicy - ponad 20 warsztatów jubilerów, złotników i garncarzy (ekskluzywna porcelana z glinki).

Taverna Aldo - najstarsza i najdroższa tawerna w Starej dzielnicy.

Dzielnica kupiecka - otacza centrum miejskie i Wielkie Targowisko. Skupisko karczm, tawern, sklepów wszelkiego autoramentu. Budynki mieszkalne jedno i dwupiętrowe, budowane w kombinacji kamienia i drewna.

Zagroda Orduka - ork Orduk wynajmuje szkolone stadziany i konie, potrzebującym.

Przystań Zmęczonych Górników - karczma cechu Górników, wydobywających esencję ognia nad Morzem Śmierci

Łeb Jaszczura - karczma prowadzona przez elfa Anosta Doriela, ulubione miejsce ryzykantów, którzy przemierzyli Złoziemie.

Zawodzie - to część miasta objęta w ostatnich latach murami. Obecnie zamieniona na slumsy i tereny dedykowane pod magazyny.

Port rybacki - niewielka przystań na rzece w sąsiedztwie murów i Bramy Wodnej

Doki - port miejski, na rzece jednak w obrębie murów, do którego prowadzi wąski przesmyk - Brama Wodna. Spokojnie może w nim cumować do 7 parowców t'skrangów. Wybudowano tam 5 ogromnych magazynów.

Trisnari D'shkata - tawerna na łodzi, gdzie podają t'skrangowe jedzenie. W Dokach.

Mała Skawia - w Zawodziu Skawianie wybudowali kilkanaście stałych domostw. Pochodzą z Róży Zmierzchu, skawiańskiej barki która uszkodzona ugrzęzła na pół roku przy murach Farram. Na czas remontu wielu Skawian osiedliło się w mieście. Władze Farram sprawiły, że część z nich pozostała.

Pola uprawne - rozciągają się w kierunku wschodnim, wzdłuż Szlaku Travarskiego i na południe od miasta, w kierunku Złoziemi, ale nie dalej niż pół dnia drogi. Lokalni rolnicy są wspomagani przez Głosicieli Jaspree z Trosk. Jest wybudowany system nawodnień doprowadzający wodę z rzeki.

Osoby

Lahala Vushisti z Niall Vushisti - przywódczyni t'skrangów z rzecznej osady, Fechmistrz V i Marynarz VIII
Rilgar Iskrooki - krasnolud, 90-letni przywódca Rady Kupców, głowa miasta. Były mieszkaniec Kaeru Hewdor, głosiciel Chorrolisa
Sevul Iskrooki (Sparkeye) Sędzia miejski, krasnolud, jest synem Rajcy Farram
Ceal Iskrooki - jubiler i Mistrz Żywiołów (VII), mistrz Gildii Złotników, najstarszy syn Rilgara, Rajcy Farram
Kapricia Iskrooka - najstarsza wnuczka Rilgara, od 1503 TH w Throalu, jest formalnym urzędnikiem handlowym w Domu Neumani
Mandail Ailay - elfka, Fechmistrz VI Kręgu, wielki autorytet i lokalna bohaterka
Moerel Iymat - Skawianin, „kapitan” dzielnicy Mała Skawia, adept Obieżyświat IV
Cale Vuten - szef kuchni w Gospodzie Czerwonej Rzeki w Małej Skawii
Mikra Sternthought - przewodniczka karawan, jedna z najbardziej doświadczonych w mieście
Morgrim Firethought - troll, głosiciel Upandala
T’sheya Norrak T’allasthin - adept Trubadur VII, staruszek jak na standardy życia t'skrangów
Fuey Sanhan - zarządca portu w Farram

Ciekawostki

Zaraz po przebudzeniu z letargu, t'skrangi wysłały statek zwiadowczy Darting Cobra w stronę Kaeru, odkrywając jego tragiczny los. Kolejny tydzień upłynął im na podróży w górę rzeki Iontos. Wszystkie osady t'skrangów na Iontosie były zniszczone, a brzegi rzeki dramatycznie spustoszone. Iontos otaczały Złoziemia. Statek wykonał jeszcze dwa rajdy, w górę rzeki Tylon i na południowy odcinek Węża. Jego ostatnia wyprawa skierowana była w miejsce, gdzie Rzeka Kości wpada do Iontosu. Jak tylko pierwsze szalupy opuściły statek, by wpłynąć na płytkie wody Rzeki Kości, Iontos eksplodował i nieznana siła w kilka sekund pochłonęła statek i załogę, która na nim pozostała. Szalupy dopłynęły do brzegu i szczęśliwcy którzy przeżyli, pieszo wrócili do osady. Zaprzestano wypraw w głąb Złoziemi.

Zaraz po Wojnie z Therą, liczba mieszkańców gwałtownie wzrosła do 6200 Dawców Imion.

Mury miejskie - ich budowę zakończono w 1498 TH, są więc stosunkowo nowe.

W mieście stoi wysoka (38m) wieża do cumowania statków powietrznych. Samo Farram nie posiada żadnego, jedynie dwie niewielkie łodzie powietrzne, do celów zwiadowczych i lekkiego transportu. Co 3-4 dni przybywają tu okręty z Jerris i Travaru.

Miasto posiada dwa porty - jeden t'skrangów (Stary Port) i główny port miejski (Doki).

Najbardziej znane, bojowe parowce t'skrangów to Płonąc Wąż Rzeczny i Chciwy Zaural

Miastem rządzi Rada Kupców, przy wsparciu t'skrangów.

W mieście jest szkoła walki (Szkoła Postrzępionych Sztandarów), do niej choćby na krótkie przeszkolenie idą wszystkie dzieciaki.

Stały garnizon to 50 gwardzistów + drugie tyle w rezerwie, choć miejscowi mężczyźni zdolni są do szybkiej mobilizacji i mają (dzięki szkole) stosowne przeszkolenie.

Bramy są zamykane na noc. Bramy boczne wyłącznie dla tubylców, Brama Wodna i Travarska dla przyjezdnych. Płaci się pobramne (2 md/noga).

Lokalne prawo bazuje w większości na zwyczajowym, t'skrangów. Aczkolwiek wybrane elementy prawa throalskiego również zostały zaadoptowane. Więzienie nie jest powszechną karą, raczej nakłada się grzywny, przymus rekuperacji i karze cieleśnie (wybatożenie, pręgierz, dyby). Ostatecznością jest wypędzenie z miasta.

Źródła: EDPT Book of Tomorrow vol 3

miejsca/farram.txt · ostatnio zmienione: 2019/01/27 18:41 przez gerion
[unknown link type]Do góry
Magus RPG